آیا می دانید سندروم موهای شانه نشونده ژنتیکی است؟

همه ما هر از گاهی با کشمکش کشیدن شانه در میان موهای درهم تنیده مواجه می شویم. برای برخی از افراد، تلاش برای باز کردن موهای در هم تنیده به موفقیت می انجامد اما برای عده ی کمی نیز چنین کاری غیر ممکن است. امروزه، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که سندروم موهای شانه نشونده در واقع یک اختلال ژنتیکی محسوب می شود.

سندروم موهای شانه نشونده یک بیماری است که در آن ساقه ی مو (بخش بالایی موی پوست سر) به شکل غیر طبیعی شکل می گیرد و موجب ایجاد موهای خشک، چین دار و در هم تنیده ای می شود که با شانه نیز صاف نمی شوند.

از آنجا که اغلب افراد تمایلی به مراجعه به پزشک برای این مشکل ندارند، کارشناسان بر این عقیده هستند که دلیل این بیماری ممکن است در بسیاری از موارد شناسایی نشود.

محققان به چه نتیجه ای رسیده اند؟

محققان دانشگاه بن و تولوس، توالی ژن های یازده کودک که همگی به این مشکل مبتلا بودند را بررسی و آنها را در پایگاه داده های بزرگی مقایسه کردند.

پروفسور رجینا بتز، متخصص اختلالات ارثی مربوط به مو و تیم او سه جهش ژنتیکی مربوط به موهای در هم تنیده و شانه نشونده را شناسایی کردند.

دو عدد از این ژن ها (PADI3 و TGM3) حاوی دستورالعمل مونتاژ برای آنزیم ها و ژن سوم (یعنی TCHH) حاوی پروتئین هایی برای ساقه ی مو می باشند. همه ی این ژن ها با هم کار می کنند تا موهای سالمی تشکیل دهند. بدین معنا که اگر یکی از ژن ها به درستی کار نکند، ساختار و استقامت مو دچار مشکل می شود. چنین مشکلی در برخی از خانواده ها به طور مکرر رخ می دهد که نشان می دهد این سندروم تحت تاثیر ژنتیک است.

پیشنهاد برنافیت: آیا می خواهید پس از ۴۰ سالگی نیز موهای زیبا داشته باشید؟

آیا سندروم موهای شانه نشونده نگران کننده است؟

آیا می دانید سندروم موهای شانه نشونده ژنتیکی است؟

پروفسور بتز در یک بیانیه اعلام کرد که گرچه ممکن است چنین مشکلی استرس زا باشد، اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد. این مشکل بیشتر در کودکی –بین سه ماهگی تا 12 سالگی- بروز می کند و پس از بلوغ قابل کنترل است. این مشکل از بیماری هایی که سلامتی را تهدید می کنند به طور کلی جداست.

راه حل چیست؟

هیچ درمانی برای سندروم موهای شانه نشونده وجود ندارد، اما افرادی که دچار این مشکل می شوند باید از بهداشت خوب موها بهره ببرند (استفاده از محصولات نرم کننده) و از درمان های خشن که موها را ضعیف می کند و به آن آسیب می رساند، بپرهیزند.

پروفسور بتز معتقد است برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات مو باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

این مطالعات می تواند در مورد جهش ژنتیکی و یا مکانیسم های موجود در تشکیل موهای سالم باشد و یا مربوط به اختلالاتی باشد که گاهی در بدن رخ می دهد. به علاوه، ما می توانیم تشخیص های بالینی مربوط به موهای شانه نشونده را با روش های ژنتیک مولکولی تامین کنیم.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments