بهبود آلرژی با روش ساده + شناخت دلایل آلرژی فصلی

همه ی ما از عجایب داروهای پیشرفته سپاسگزاریم، اما وقتی بیمار می شویم به سراغ روش ها و درمان های سنتی می رویم. استفاده از گیاهان دارویی، چربی های ضروری، غذاهای مغذی، طب فشاری و حتی حرکات فیزیکی می تواند به سلامت شما و درمان آلرژی کمک کند. البته همیشه باید با پزشک خود برای درمان فراگیر بیماری های جدی تر مشورت کنید.

چگونه آلرژی را به روش طبیعی درمان کنیم؟

۱) درمان سرفه

عسل

عسل یک سرکوب کننده ی طبیعی برای سرفه می باشد. مطالعات نشان داده است که خوردن ۲ قاشق چایخوری عسل قبل از خواب موجب درمان شدت و تعداد سرفه های شبانه ی ناشی از آلرژی و یا سرما خوردگی می شود.

۲) درمان زکام

عصاره ی پوست درخت کاج

عصاره پوست درخت کاج شامل ترکیبات منحصر به فردی از اسید ارگانیک ها و بیوفلاونوئیدها می باشند که سال های سال توسط آمریکایی های بومی استفاده می شدند. مطالعات نشان داده است که این عصاره به طور طبیعی می تواند ناراحتی چشم ها و بینی را در زکام از بین ببرد.

۳) احتقان سینوس

تونیک (داروی) تند

این داروی تند حاصل از ریشه ی گیاهان برای درمان احتقان سینوس های ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی مفید می باشد. چرا که این دارو شامل خلط آورهای طبیعی (برای رفع بلغم) و احتقان زدا (برای باز کردن راه بینی) می باشد.

تونیک طبیعی برای درمان احتقان سینوس ها

  • یک چهارم آب لیمو را با یک فنجان سرکه ی سیب در یک ظرف مخلوط کنید و به آرامی بجوشانید.
  • ۳ قاشق غذا خوری عسل خام، یک چهارم قاشق چایخوری فلفل هندی و پودر زنجبیل را در این محلول به هم بزنید.
  • این مخلوط را در شیشه بریزید و در یک محیط تاریک و سرد نگهداری کنید. روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری مصرف کنید (قبل از مصرف شیشه را تکان دهید).

۴) خس خس سینه

انگور قرمز

انگور قرمز جزء آن دسته از موادی است که به دلیل داشتن رسوراترول به کاهش علائم آلرژی کمک می کنند. رسوراترول ، تورم شش ها را کاهش می دهد و بلغم را از بین می برد.

 

اشتباهاتی که آلرژی فصلی را تشدید می کنند

آلرژی فصلی یا حساسیت نتیجه ی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل محیطی گوناگون است. عواملی که باعث تحریک آلرژی فصلی می شوند شامل آلرژن ها و گرده ی گل ها و گیاهان می باشند. برخی از اشتباهات ما همچون باز کردن در و پنجره، استفاده از فیلترهای تهویه ی نا مناسب و عدم شستشوی بدن به طور روزانهT موجب تشدید عوامل آلرژی زا می شود.

آیا علائم آلرژی فصلی شما بیش تر از گذشته شده است؟ میزان آلرژن ها و گرده ها روز به روز در حال افزایش است و این موضوع، شرایط را برای افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند، سخت تر کرده است. تحقیقات نشان داده است که جهان در حال افزایش تولید کربن دی اکسید است و این ماده برای گرده ها و آلرژن های گیاهی همانند کود می ماند. با وجود تمام این توضیحات، برخی از اشتباهات، آلرژی شما را تشدید می کنند. در ادامه ی مقاله به برخی از این اشتباهات و روش های پیشگیری از آن اشاره شده است.

1- هر شب موهای خود را نمی شویید.

آلرژی فصلی - شستن موها - برنافیت

مواقعی که بیشتر اوقات خود را در خارج از خانه به سر می برید، بدن و به ویژه موهای شما گرده ها و آلرژن های زیادی را به خود جذب می کنند. بدترین کار ممکن این است که با همین موهای آلوده به آلرژن به رختخواب بروید. هر شب پیش از رفتن به رختخواب، موها و صورت خود را بشویید.

2- در و پنجره ها را باز می گذارید.

آلرژی فصلی - گل و پنجره - برنافیت

خانه ی شما باید پناهگاهی در برابر آلرژی فصلی باشد. اما اگر در و پنجره ها را باز کنید، راه را برای ورود انواع آلرژن ها به داخل خانه هموار می کنید. متاسفانه، شیشه ها نمی توانند کمک زیادی به دور کردن مواد آلرژی زا از خانه ی شما کنند. اگر محل زندگی تان سرشار از آلرژن است، حداقل در روزهایی که گرده افشانی بیشتر است، در و پنجره ها را ببندید.

3- فیلترهای تهویه ی هوا را عوض نکرده اید.

آلرژی فصلی - فیلتر هوا - برنافیت

این فیلترها، از ورود گرده ها و مواد آلرژی زا به بدن شما جلوگیری می کنند، اما بسیاری از افراد نسبت به این موضوع توجهی ندارند. فیلترهای تهویه ی هوا هر ماه باید عوض شوند. بهتر است فیلترها توسط انجمن آسم و آلرژی مورد تایید قرار گیرد.

4- به آلوده شدن لباس های خود توجه نمی کنید.

آلرژی فصلی - ماشین لباس شویی - برنافیت

اگر زمان زیادی را در بیرون از خانه به سر برده باشید، به ویژه در مکان هایی که آلرژن ها در همه جا پخش هستند (سبزه زارها و گلزارها)، وقتی به خانه می رسید حتما باید لباس هایتان را عوض کنید و بشویید. درست مثل مو، لباس ها نیز آلرژن ها را به خود جذب می کنند و به خانه ی شما می آورند. اگر این لباس ها را نشسته داخل کمد قرار دهید، آنها به همه جا نفوذ خواهند کرد.

5- در خانه کفش می پوشید.

آلرژی فصلی - کفش - برنافیت

به محض اینکه وارد خانه می شوید، کفش های خود را درآورید. اگر با همان کفش های آلوده به گرده وارد خانه شوید، مقدار زیادی از این مواد آلرژی زا به خانه ی شما وارد خواهند شد و هفته ها در خانه خواهند ماند که البته بیرون کردن آنها نیز کار بسیار سختی است.

اگر در هر صورت این آلرژن ها وارد خانه ی شما شدند، کف خانه را به صورت هفتگی و در صورت تشدید علائم، فرش ها را به صورت ماهیانه بشویید.

6- به قرص های آلرژی زای غیر تجویزی بسنده می کنید.

آلرژی فصلی - آنتی هیستامین - برنافیت

گرچه اکثر افراد برای مقابله با آلرژی فصلی از آنتی هیستامین ها و قرص های ضداحتقان استفاده می کنند، اما برخی از متخصصان بر این باورند که این محصولات آنچنان تاثیرگذار نیستند. بسیاری از آنها برای کم شدن آبریزش، مجرای بینی شما را خشک می کنند، اما بهتر است اجازه دهید آلرژن ها با مکانیسم فیلتر طبیعی بینی از آن خارج شود.

به جای این قرص ها از محلول شستشوی بینی سالین استفاده کنید. این محلول ها موجب خارج کردن آلرژن ها از بینی خواهند شد. درست همانند نخ کشیدن دندان ها، شستشوی بینی در فصول آلرژی زا نیز مورد نیاز است.

7- استفاده از اسپری استروئیدی بینی خود را به تاخیر می اندازید.

آلرژی فصلی - اسپری بینی - برنافیت

یکی از روش های درمانی برای پیشگیری از گرفتگی بینی، استفاده از اسپری های استروئیدی بینی است. این اسپری ها التهاب و تورمی را که موجب گرفتگی و آبریزش بینی می شود کاهش می دهد. برخی از افراد تنها زمانی که این تورم ها به سراغشان می آید، از آنها استفاده می کنند، اما بسیار دیر است. اسپری های استروئیدی به سرعت تاثیر خود را آغاز نمی کنند. پیش از اینکه فصل آلرژی به اوج خود برسد باید از این اسپری هر روز به مدت دو هفته استفاده کنید. این کار موجب پیشگیری از التهاب و تورم خواهد شد.

 

 

علائمی که نشان می دهد آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد!

برخی از علائمی که افراد آن را با آلرژی فصلی اشتباه می گیرند، می توانند نشانه ای برای مشکلات سلامتی باشند. اگر داروهای ضد آلرژی هیچ فایده ای برایتان ندارد، احتمالا دلیل مشکل شما آلرژی نیست. مثلا دلیلش، چکیدن مایع شفاف از بینی به دلیل حفره ی ایجاد شده در صفحه ایست که سینوس ها را از مایع مغزی نخاعی جدا می کند، نه آلرژی. علائم دیگری چون آب بینی سبز، از دست دادن حس بویایی و چشایی و کهیر نیز به دلیل آلرژی ایجاد نمی شوند و دلایل دیگری دارند.

زمانی از سال که دمای هوا بالا می رود و هوا پر از گرده می شود، کاملا طبیعیست که بینی و چشمان نیز دچار آبریزش شوند و یا در نتیجه ی آلرژن های فصلی دچار فشار سینوسی شود. اما برخی از علائمی که افراد آن را با آلرژی فصلی اشتباه می گیرند، می توانند نشانه ای برای مشکلات سلامتی باشند. اگر داروهای ضد آلرژی شما هیچ فایده ای ندارد و اگر این علائم با وارد شدن به منزل از بین نمی روند، باید به سراغ تشخیص علائم بیشتری باشید. توجه کامل به علائم می تواند به شما بگوید که آیا مشکل اصلی تان آلرژی است یا نه؟

چکیدن مایع شفاف از یک طرف بینی

آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد! - برنافیت

اگر شخصی دچار آب ریزش یک طرف از بینی شود و این مشکل با خم شدن به سمت جلو افزایش یابد، احتمالا دچار نشت مایع مغزی نخاعی شده است. یک صفحه ی نازک در سر وجود دارد که سینوس های شما را از مایع مغزی نخاعی جدا می کند. اگر در این صفحه حفره ای ایجاد شود، مایع به داخل نفوذ می کند و موجب آبریزش بینی می شود. گرچه این مایع خطرناک نیست، اما این حفره ی ایجاد شده موجب عفونت های مغزی مهلک می شود. بسیاری از افراد این مشکل را با آلرژی فصلی اشتباه می گیرند.

آب بینی سبز و درد گونه ها

آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد! - برنافیت

اگر دچار درد گونه هستید، به ویژه اگر این درد در یکی از طرفین و ناحیه ی سینوسی زیر چشم ها وجود داشته باشد و با آب بینی سبز رنگ همراه باشد، بیشتر به دلیل عفونت است تا آلرژی فصلی. این درد ممکن است به پیشانی و گیجگاه شما نیز سرایت کند. در این زمان سینوس فک بالا که در زیر چشمان شما قرار دارد، عفونی و بسته می شود.

 

مصرف داروی جدید

آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد! - برنافیت

برخی از داروها علائمی ایجاد می کنند که از آلرژی فصلی تقلید می کند. داروهای قلب و مسدود کننده های بتا، به ویژه موجب گرفتگی های شدید در بینی می شوند. بارداری و قرص های ضد بارداری نیز علائم خیشومی ایجاد می کنند که ممکن است آنها را با آلرژی فصلی اشتباه بگیرید.

از دست دادن حس بویایی و چشایی

آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد! - برنافیت

گرفتگی های مربوط به آلرژی فصلی ، اغلب منجر به از دست دادن حس بویایی و چشایی نمی شوند. اگر دچار چنین مشکلی شدید، احتمالا به دلیل یک مشکل ساختاری همچون پلیپ بینی باشد که توده های کوچک غیر سرطان زا هستند. این پلیپ ها علاوه بر از بین بردن حس بویایی و چشایی موجب گرفتگی و در برخی مواقع منجر به جراحی برای برداشتن آنها می شود. مشکل دیگری که موجب گرفتگی می شود، انحراف تیغه ی بینی یا عدم هماهنگی استخوان و غضروف است که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند.

درد یا فشار بر روی صورت

آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد! - برنافیت

مشکل دیگری که موجب درد گونه ها و بی رنگ شدن آب بینی می شود، عارضه ای به نام سینوزیت آلرژیک قارچی است که مربوط به یک تجمع قارچی در سینوس هاست و موجب آبریزش بینی می شود. این مشکل در ابتدا به نظر می رسد که به دلیل عفونت رخ داده باشد، اما دلیل اصلی آن تکه های قارچی است که به سینوس ها می چسبند و التهاب ایجاد می کنند. این مشکل، قارچ بیشتری در خود حبس و التهاب بیشتری تولید می کند. این عارضه در مناطق جنوبی و قسمت های گرم و مرطوب بیشتر رخ می دهد. برای خارج کردن این عفونت ها به عمل جراحی نیاز است.

خورشید در حال درخشیدن و گل ها در حال شکفتن هستند، اما شما هر 10 دقیقه یک بار عطسه می کنید. هرگاه دچار گرفتگی و احتقان شدید، این ماساژ چشم ها را امتحان کنید.

کهیر مزمن

آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد! - برنافیت

افرادی که دچار کهیر مزمن می شوند، تصور می کنند چنین اتفاقی به دلیل آلرژی فصلی رخ داده است، اما اگر این کهیرها بیش از شش هفته طول بکشد، دلیل آن یک عامل خارجی مثل آلرژی نبوده، بلکه احتمالا دلیل آن تیروئید یا مشکلات سیستم ایمنی بوده است.

سر درد

آلرژی فصلی شما دلیل بدتری دارد! - برنافیت

درست است که آلرژی فصلی منجر به سر دردهای مربوط به فشار سینوس می شود، اما اگر سر درد به یکباره به سراغتان بیاید و آنقدر شدید باشد که از خواب بیدارتان کند و موجب تهوع شما شود، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از سر دردهای شدید به دلیل تومور، سکته و آنوریسم رخ می دهد.

آلرژی و آسم در فصول مختلف

برخی از افراد تصور می کنند آلرژی تنها در فصل بهار رخ می دهد، اما باید بدانید که آلرژی در هر فصلی ممکن است پدیدار شود. افرادی که دچار حمله ی آسم هستند، باید به شدت از علائم آلرژی زای پیرامون خود بپرهیزند. افرادی که گهگاه دچار حمله ی آسم می شوند، باید همواره اسپری های استنشاقی را همراهشان داشته باشند.

آلرژی و آسم با فصول مختلف و بسته به نوع حساسیت شما تغییر می کند. بنابراین باید از چالش هایی که در طول هر فصل سال با آن رو به رو می شوید، آگاهی داشته باشید، تا بتوانید آسم و حساسیت خود را تحت کنترل قرار دهید.

آلرژی های بهاری و آسم

آلرژی و آسم در فصول مختلف - بهار - برنافیت

در فصل بهار با بیدار شدن زمین از خواب زمستانی، بیشتر مردم تمایل دارند بیرون از خانه بروند، به آواز پرندگان گوش دهند و شکوفه ها و گل ها را تماشا کنند. اما اگر دچار حساسیت بهاری و آسم باشید، گرده ی گل ها و درختان شما را از لذت بردن از صداها، بوها و دیدنی ها محروم خواهند کرد و این بیرون رفتن ها کنترل آسم شما را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

 

آلرژی تابستانی و آسم

آلرژی و آسم در فصول مختلف - فوتبال - برنافیت

گرمای بیش از حد در فصل تابستان، موجب مشکل در کنترل آسم می شود. برخی از سرگرمی های این فصل، همچون گل کاری ممکن است مشکل ساز باشد. برای کنترل آسم در این مدت، باید نکاتی را رعایت کنید. با رعایت این نکات می توانید از سرگرمی های این فصل لذت کافی را ببرید.

آلرژی پاییزی و آسم

آلرژی و آسم در فصول مختلف - پاییز - برنافیت

برخی از افراد نیز با شروع فصل پاییز دوباره به آلرژی های تابستانی همچون سرفه، عطسه و خس خس مبتلا می شوند که باید درمان خود را از نو آغاز کنند. متاسفانه، اواخر تابستان و اوایل پاییز بدترین فصول سال برای افرادیست که از حساسیت فصلی و علائم آسم رنج می برند.

برخی از علائم رایج آلرژی پاییزی و آسم شامل:

  • عطسه
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • سوزش، خارش و آبریزش چشم ها
  • خارش دهان و گلو
  • خس خس
  • سرفه
  • اشکال در تنفس
  • احساس گرفتگی قفسه ی سینه

می باشد. کودکانی که دچار علائم آلرژی هستند، به مشکلاتی چون “سلام آلرژیک” گرفتار می شوند، پیامد آبریزش یا گرفتگی بینی مداوم در کودکان این است که دایره ی سیاه رنگی در زیر چشم این کودکان پدیدار می شود که به دلیل گرفتگی بینی است.

 

آلرژی زمستانی و آسم

آلرژی و آسم در فصول مختلف - زمستان - برنافیت

وقتی فصل زمستان فرا می رسد، امیدوارید که علائم آسم مربوط به حساسیت فصلی در شما نیز به پایان برسد. البته این موضوع در مورد برخی از افراد صدق می کند، اما اگر به حساسیت داخلی و حمله ی آسم دچار هستید، اصلا عجیب نیست که در زمستان نیز دچار آسم شوید. برای آرام نگه داشتن شرایط در این فصل، تحقیق کنید. مراقب باشید که دچار اشتباهات آسم زمستانی نشوید. آسم یک بیماری پر خطر است و افراد مبتلا به این بیماری بسیار بیشتر از دیگران دچار آنفولانزا می شوند.

اگر گاهی اوقات دچار حمله ی آسم می شوید، باید همواره اسپری های استنشاقی آسم را در دسترس داشته باشید. بنابراین در مورد مصرف داروها و عوامل محرّک حمله ی آسم دقت کافی را به خرج دهید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments